Wednesday, June 20, 2012

أنا عشان مصري مش حقول على الديموقراطية يعععععععععععععععع





أنا أعترض ،،، إذاً أنا مصري حرّ ...

أنت ترى وجهة نظر مختلفة ،،، إذاً أنت فلول ...



كفانا فرقة و إختلاف و تعصّب أعمى ... المصري خُلق بفطرة فريدة و هي حب وطنه ... و كل مصري يرى الصالح لوطنه من وجهة نظره الشخصية ... و لم أقابل مصري بنى وجهة نظره و موقفهه تجاه الأحداث ليكون مع فساد مصر أو القضاء عليها ... فكلنا نتفق على مبدأ واحد و هو إستقرار مصر ،، إصلاحها ،، و بنائها لتعود رائدة مثلما كانت بل أفضل مما كانت عليه ... و لكننا نختلف في الآليات للوصول لهذه الأهداف ؛ عيش ،، حرية ،، كرامة إنسانية ... كفانا إتهامات متبادلة و تهميش الرأي المقابل ... 



الديموقراطية ليست معناها الفرقة و التعصب ... و لكن تعني إختلاف الآراء مع إحترام و تقبّل الرأي و الرأي الآخر و الخضوع لرأي الأغلبية ... و تعني أيضاً تبنّيك لموقف ما بناءاً على إقتناعك الشخصي و ليس بناءاً على عنادك مع الأشخاص المنتمين للموقف المقابل ...



يجب نسيان مصطلحات : فلول ،، عملاء ،، عبيد ،، بلطجية .. بلا .. بلا .. بلا ..


و الله الوفق و المستعان






7 comments:

  1. فعلاً كلامك صحيح

    لسه في واحدة مسحاني من كام يوم علشان مكنتش مؤيد لشفيق ولما حست أنه هيخسر زعلت لدرجة خلتها تقريبا مسحت كل اللي منتخبش شفيق عندها

    المشكلة أنها عندها حاجة وخمسين سنة وبتشتغل مُدرسة

    يعني بتربي أجيال

    :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. أنا شايفة إن ده بسبب إننا شعب متعصّب بطبيعته ،،، متعصب لدينه ،، لفريق الكرة ،، لبلده ،، لآراءه..

      ده غير إننا في سنة أولى إنتخابات و ديموقراطية ...

      إحمد ربنا إنها واحدة بس .. أنا مسحت و إتمسحت (على رأي شفيق) كتير في السنة اللي فاتت عشان كنت بقول رأيي بصراحةو كنت بختلف ساعات مع الرأي العام :D

      Delete
  2. احنا شعب فعلا طول عمره متعصب
    للكوره للفن حتي في حياته الشخصيه
    كلنا متقسمين فرق
    حسه انه صعب اوي مهما اتجمعنا علي حاجات
    اننا هانتجمع كلنا في كل حاجه

    ReplyDelete
    Replies
    1. عندك حق ،،، أنا بس عندي أمل نثور على طبيعتنا و نغير من نفسنا فيما يتفق مع المرحلة القادمة اللي المفروض تكون أكثر إشراقاً إن شاء الله ...

      Delete
  3. نحن المصريون أحيانا- وربما دوما- نعجز عن ضبط كلماتنا و مواقفنا،فمدحنا و اعجابنا قد يصل لدرجة النفاق و المحاباة و العبادة،و أحيانا نقدنا قد يصل لدرجة السب و الاهانة !!..و عليه فطبيعي جدا ما نراه الان-و أكيد نتمنى زواله-من حولنا..نحتاج العودة للعقل و اعطاء كل شئ و كل فعل ما يستحقه..أنا مقدر كلامك جدا و بأحترمه..و اتمنى ان نتحد من أجل مصر و أن ننسي تلك التنصنيفات التي ذكرتيها و نبدأ عهد جديد في كل شئ..تحياتي

    ReplyDelete
    Replies
    1. i agree with you ... إحنا شعب متعصّب بطبيعته

      Delete